Hvordan bygge publikum i 2021: Instagram

Innholdsfortegnelse

Få innblikk i Instagram og hvordan du kan bruke plattformen til din fordel i 2021.

PUBLIKUM GJENNOM INSTAGRAM

Som entreprenører innen Digital Markedsføring innså vi fort at måten å markedsføre på er i konstant endring. Selv har vi i Loddo lært oss at kreativitet er en av de viktigste egenskapene å dyrke for å oppnå suksess.

Om du skal finne et produkt eller en tjeneste du ønsker å selge, nye og moderne måter å reklamere på eller din målgruppe – så kreativitet er nøkkelordet. 

La oss si at du har funnet produktet eller tjenesten du ønsker å tilby og du vet hvilken målgruppe du ønsker å nå ut til. Hvordan skal du bygge et publikum som faktisk er interessert og holder seg interessert over en lengre periode? Det som funket for businessen din for fem år siden kan i dag være utdatert. 

Til og med det som funket for businessen din i 2019 kan være utdatert. En av de mest moderne måtene å markedsføre seg på er ved bruk av sosiale plattformer på nett. Det som er skummelt med dette er at internett endrer seg og sosiale plattformer går fra å være “trendy” til “trash” fra et halvår til et annet. 

Det er med andre ord viktig å holde seg oppdatert. Det er ikke uten grunn av flere businesser enn før velger å ansette folk som spesialiserer seg innen sosiale medier. 

Vi får tusenvis av forskjellige inputs hver dag på grunn av internett. Nye nettsider dukker opp, apper blir oppdatert eller lansert og du titter mest sannsynligvis innom en rekke nettaviser på morgenkvisten eller i lunsjen på jobb. 

Målet er å gjøre sin egen business like avhengighetsskapende. Som entreprenør bør du sitte med et ønske om et publikum som daglig oppdaterer seg på din business – eller i alle fall et par ganger i uken. 

Så hvilke plattformer burde du fokusere på for å tiltrekke deg et publikum i 2021? I denne omgang ønsker vi å fokusere på Instagram.

HVORFOR INSTAGRAM?

Instagram er en av de mest brukte appene på verdensbasis. Med over 150 millioner brukere, der 1,8 millioner av disse befinner seg i Norge – så det ingen tvil om at dette er en plattform du burde bruke om ønsket er å bli lagt merke til i dagens samfunn. 

Kanskje du sitter på andre siden av skjermen og tenker “men jeg kan ikke markedsføre på Instagram, jeg har ikke noe interessant å poste”. Feil. Dyrk kreativitet og planlegg en markedsføringsstrategi alene eller sammen med ditt team – and watch the magic happen!

GJØR DEG SØKBAR

Både nåværende og potensielt nye kunder vil søke deg opp på Instagram. Det kan være de søker deg opp som enkeltperson eller bedriftsnavnet du går under. 

Om de ikke finner deg på noe av dette – kan erfarne brukere søke på “Geo Tag” eller relevante “Hashtags”. Det beste er om du kommer opp på alle disse søkene, ettersom synlighet øker interesse. Om publikum ikke kan søke deg opp på Instagram får de en dårlig opplevelse og du kan virke mindre relevant enn dine konkurrenter. 

Planen din må ikke innebære å være ekstremt aktiv på plattformen – men det er viktig å ikke undervurdere en profil som inneholder navnet på bedriften, kontaktinformasjon og et par innlegg som setter bedriften i et bedre lys.

BYGG TILLIT

Ved å lage en bedriftsprofil på Instagram vil du enten bygge videre på en tillit som allerede eksisterer, eller bygge opp tilliten til nye potensielle kunder. 

Ved å markedsføre på flere plattformer enn en – vil du gi inntrykk av at du er kommet for å bli. Det handler om å la publikum se deg over alt. La dem bli kjent med bedriften din og hva dere tilbyr.

GRATIS MARKEDSFØRING I FORM AV TAG OG DELING

Instagram er en gratis plattform på sosiale medier. Ved å legge ut informasjon til dine følgere lar du dem ta en del av bedriften. Om de finner det interessant nok vil de tagge deg i sine poster og dele profilen din med sine egne følgere. 

Det er viktig å vise interesse i følgerne dine slik at de ønsker å vise interesse i deg, uansett om du er innehaver av en personlig profil eller bedriftsprofil. Vær aktiv på relevante følgeres innlegg og du vil se at aktiviteten øker på din. 

Se på det som enda en måte å kunne komme i kontakt med kundene dine og få spredt positive tilbakemeldinger på.

ØKER SALG OG SYNLIGHET

Om du selger produkter er det mulig å legge ut innhold på “Instagram Story”. Det som er fantastisk med dette er at du kan kjøre reklamekampanjer i form av bilder og videoer som ligger ute på Instagram i 24 timer. 

Du kan også legge ved en “salgslink” som en “Tag” i selve bildet du poster. Det vil si at om du ønsker å selge et produkt, så kan du legge ut bildet av dette produktet og linke interesserte kunder direkte til nettsiden din hvor salget foregår. “Legg i handlekurv” blir dermed enklere for kunden uansett hvor de finner deg på nett.

LINKE TIL NETTSIDEN DIN

Bilde: Foodora sin Instagram

Som tidligere nevnt er det hele 1,8 millioner brukere på Instagram i Norge. Det kan godt hende du allerede har en profil på Facebook eller en nettside hvor et publikum følger med, men om ønsket er å bygge publikum – utvid til flere kanaler og voks bedriften din. 

Vi anbefaler å linke til relevant nettside i profilen din og i bildeteksten som hører til innlegget du deler. Instagram er enda et sted du kan dele relevant informasjon med din med forbrukere!

RYKTE PÅ INTERNETT

Om du har en profil med bra innhold, god informasjon og klarer å holde interessen oppe – vil du skape et godt rykte for bedriften din. Brukere under 25 år på Instagram sitter i gjennomsnitt mer enn 32 minutter på plattformen i løpet av dagen, og brukere over 24 år sitter i gjennomsnitt mer enn 24 minutter i løpet av dagen. 

Med tanke på hvor mye tid en bruker i Norge sitter på Instagram i løpet av dagen – vil vi virkelig anbefale å innføre denne plattformen i din markedsføringsstrategi.

KONKURRENTER

Om du henger bakpå og ikke har opprettet en bedriftsprofil på Instagram – har du automatisk gitt dine konkurrenter et forsprang. I November 2017 ble det registrert et svimlende tall på hele 25 millioner bedriftsprofiler på Instagram. 

Selv har Instagram sagt at 80% av alle brukere følger minst en bedriftsprofil hver. Over 150 millioner (!) brukere er innom en bedriftsprofil i løpet av dagen. 

Hvis du ikke er ute på samme marked som dine konkurrenter vil brukere velge dem fremfor deg. Kom deg inn på Instagram og kom i kontakt med dine kunder. Vi anbefaler også å ta en titt på andre konkurrenter sine profiler og hente inspirasjon – og gjør det bedre.

NETWORKING

Som nevnt i punktet om konkurrenter ligger det flere bedriftsprofiler ute på Instagram. Dette betyr ikke bare at konkurrenter bruker plattformen, det betyr også at potensielle samarbeidspartnere bruker den. 

Du kan komme i kontakt med andre bedrifter ved å like, kommentere, dele og kontakte på direktemelding. Bygg et nettverk på Instagram og få et bredere publikum. Om du finner noen interessant er det mye lettere å booke et møte ettersom du har brukt plattformen til å bygge tillit over tid.

Det er utrolig viktig å oppdatere deg på alle typer markedsføring når du skal selge et produkt eller tjeneste. Digital Markedsføring er noe du virkelig burde vurdere å fokusere på med tanke på hvilken retning verden utvikler seg i. 

Salg er mer digitalisert enn tidligere og potensielle kunder ligger ute på sosiale plattformer. Instagram er bare ett av mange verktøy og vi gleder oss til å dele flere av dem med dere i videre poster. Stay tuned!

Relaterte artikler

Søkemotorer: Forklaring, definisjoner og optimalisering

Hvordan effektivisere markedsføringen med AI?

Ønsker du mer synlighet?

Vi er fast bestemt på å få din bedrift til å vokse. Ta kontakt i dag.