Digital markedsføring: En steg for steg guide

Innholdsfortegnelse

La oss ta en titt på hva digital markedsføring har å by på!

DIGITAL MARKEDSFØRING

Digital markedsføring. Et nytt og ganske omfattende ord som har hatt stor vekst de siste årene. 

Hvor viktig det er for en bedrift å bli digitalt synlig er forskjellig.

Bedrifter og virksomheter skjønner som regel hvor viktig det er å holde seg “up to date” og har hoppet på den digitale bølgen. Andre ser ikke viktigheten i dette og holder seg til det “gamle” og “vanlige”.

Først og fremst må vi spørre oss selv: hva er digital markedsføring?

Ordet “Digital Markedsføring” ble først populært i tidlig 2000, men har faktisk eksistert mye lengre enn det. Vi kan finne digitale markedsførere så langt som 100 år tilbake.

Bilde fra smstudy

DEFINISJON

Hvis du lurte på hva digital markedsføring er, så kan vi definere det som reklame vist gjennom digitale kanaler. Kanaler som mobilapplikasjoner, sosiale medier, nettside enheter, søkemotorer, nettsider og helt nye plattformer.

Hvis vi skal forenkle dette:

Digital markedsføring: alle former for reklame som blir vist på digitale enheter.

Digital markedsføring har eksistert i over 100 år. Det handler nødvendigvis ikke om kun innholdsproduksjon, Google annonser, retargeting og sosiale medier. Digital markedsføring kan bli gjort både med nett og uten nett. For at en digital markedsføringsjobb skal være komplett må begge bli tatt i betraktning.

HVORFOR ER DIGITAL MARKEDSFØRING ESSENSIELT I 2020?

Når vi ser tilbake til tidlig 2000 var det andre markedsføringsstrategier som dominerte. En av de mest populære metodene var reklameavtaler på landeveien. 

Store firmaer konkurrerte om de beste plasseringene. Eksempler på dette er BMW og Audi. Du kunne finne reklamer av disse rett ved siden av hverandre. Mange synes dette var humor i seg selv.

Det er fortsatt mange som betaler millioner for reklameavtaler.

Realiteten er dessverre at reklameavtaler sakte med sikkert har død ut. 

Tenk på Facebook og Google. De fikk inn mer inntekter enn noen andre tradisjonelle reklameavtale byråer. Digital markedsføring dominerer i dagens marked og det er her oppmerksomheten ligger.

Grunnen til at reklameavtaler dør ut er blant annet på grunn av den digitale utviklingen.

Kjøring på veien ser allerede slik ut:

Bilde fra shutterstock

Kort og godt blir det brukt mer tid på mobilen, mindre tid brukt på veien.

En undersøkelse viste at 9% av alle som kjører bil er på mobilen. 

Hvem kommer til å se reklamene når flesteparten har øynene sine klistret til en mobilskjerm.

Ønsker du å ta del av den digitale bølgen bør du finne frem et surfebrett i dag. Folk har allerede startet og det vil kun bli mer relevant fremover.

Digital markedsføring er blant annet grunnen til at 16-25 åringer kan tjene flere millioner på pc-spill hvert år fra gutterommet. 

Innenfor digital markedsføring har vi nettbasert markedsføring og markedsføring uten nett.

7 store kategorier innen digital markedsføring:

  1. Innholdsmarkedsføring
  2. Søkemotoroptimalisering
  3. Søkemotormarkedsføring
  4. Markedsføring på sosiale medier
  5. PPC markedsføring
  6. Affiliate markedsføring
  7. Email markedsføring

Vi har allerede gått over disse metoden for digital markedsføring og du finner dem under bloggseksjonen vår på LODDO. Nå skal vi se på noen andre metoder for digital markedsføring:

«OFFLINE» MARKEDSFØRING

Denne metoden for digital markedsføring blir brukt uten nett. Selv om mange ikke ser på dette som digital markedsføring, bruker man elektroniske enheter for å gjennomføre dette.

Restauranter bruker f.eks. Ipads til å automatisere prosessen når kunder bestiller mat. Et annet eksempel er Mcdonalds; her kan du bestille mat gjennom skjermer på restauranten:

Reklame

Du kan spørre; hva er forskjellen på gamle reklameavtaler sammenlignet med en splitter ny reklameavtale i Oslo sentrum?

Er det kvaliteten eller størrelsen det står på? Svaret er ganske simpelt. 

Det handler ikke om noen av poengene som er nevnt. Forskjellen er at de fleste reklameavtaler i Oslo er styrt av elektronikk.

På bilde til venstre er det ingen som konkurrerer om folk sin oppmerksomhet, i motsetning til reklameavtalen i Oslo. Elektronikk dominerer rett og slett dagens samfunn.

Om du tar en tur til Oslo blir du distrahert av taxier, busser, butikker og reklameavtaler.

I tillegg er en reklameavtale dyrt. Times Square tar 1 – 4 millioner dollar for en reklameavtale.

Sammenligner du dette med fotball er det lommerusk.

Hvilke andre former for “offline” markedsføring har vi?

Blide fra 9to5mac

Hva ser og gjør du når du kommer inn i en Apple butikk?

Hver gang du har sett på en demovisning av et apple produkt i deres butikker har du blitt utsatt for denne typen “offline” markedsføring. Dette er en annen form for digital markedsføringsstrategi.

Neste eksempel av digital markedsføring har du kanskje ikke tenkt over før:

Dette er en av de originale demo diskene til PlayStation. Disse ble gitt bort med både magasiner og spill.

Sammenligner vi demo-diskene med domo-visninger (apple eksempel), er slike produkter markedsføring i digital form. 

Folk tar fortsatt i bruk denne formen for digital markedsføring. Nystartede musikk produsenter gir ut musikk eksemplarer i form av CD og USB. Selv om det går mer og mer over til Spotify og delinger der, er dette en form for “offline” markedsføring..

Nå som du har sett på noen av de mindre formene for “offline” digital markedsføring, la oss se på en av de største:

RADIOMARKEDSFØRING

Radio markedsføring har eksistert i over 100 år og er fortsatt veldig attraktivt.

I motsetning til TV-markedsføring som fikk en skikkelig “smell” når internett tok over, har markedsføring over radio klart seg bra.

Radio markedsføring treffer rundt 70% av befolkningen verden over hver eneste uke. I løpet av en dag har en gjennomsnittlig person hørt på noe form for radio markedsføring i minst 2 timer. 

Profitten som kommer fra denne formen for markedsføring har avtatt, men har ikke dødt ut ennå.

Hvis vi ser bort i fra markedsføring strategiene vi har sett på til nå, hva mer har vi?

I dagens samfunn har internettradio blitt veldig populært. Et eksempel på dette er Podcast. Velger du et tema som f.eks. Trening kan du legge inn produkter og programmer på starten eller slutten av sendingen.

Med dagens vekst innen digitalisering er det ikke være vanskelig å finne et lokalt radiostudio for å fremføre, intervjue, promotere en tjeneste eller et produkt.

Gjennom denne typen markedsføring kan du tjene penger på sponsorer som betaler for annonseringstid og deg på podcasten.

TV mARKEDSFØRING

Vi har noen former for TV markedsføring som aldri kommer til å dø ut. I de fleste tilfeller er ikke dette realiteten. Det blir svidd av ekstreme mengder med penger på denne type markedsføringsstrategi hvert år.

Etter at Google videoer gikk over til Youtube har effektivitet av TV markedsføring rast. 

YouTube har blitt en dominerende plattform de siste årene der mange går fra å se på TV til “hjemmelagde” videoer. 

Viktig å påpeke at Youtube er helt gratis.

Vi kan så spørre hvorfor TV markedsføring er så utdatert og dårlig?

Svaret er simpelt, TV markedsføring er ikke nøyaktig.

Vi har tilgang på markedsføringsstrategier som utkonkurrerer dette 10/10 ganger:

  • Bruk av søkemotorer
  • Annonsering som finner nøyaktig målgruppe
  • Retargeting
  • Sosiale medier
  • E-post markedsføring 

Vi blir markedsført produkter/tjenester som treffer våre behov hver dag. Tror du at en som interesserer seg for sunt kosthold vil bite på en generell TV annonse fra Burger King? Vi bryr oss mindre og mindre om markedsføring som ikke treffer våre behov, enkelt og greit.

Eksempel – markedsføring som virkelig har gitt gode resultater ser sånn ut:

Bilde fra 1061evansville

Problemet er at disse formene for annonsering ikke varer lenge. Selve annonseringen får enten negative tilbakemeldinger eller så velger TV-kanalen å legge ned annonsen.

De enorme summene som blir brukt på TV-markedsføring verden over, er i de fleste tilfeller lite profitable. 

TV dør sakte men sikkert ut. Dette baner vei for en mer tilpasset TV opplevelse for deg og meg. Her har for eksempel Youtube og Netflix vært flinke.

TELEFONMARKEDSFØRING

Smarttelefoner gjør det ekstremt bra.

80% av dagens befolkning eier en smarttelefon. Fra og med 2014 var det flere som besøkte internett med mobilen enn PC.

I 2016 ble det brukt mer penger på mobil-annonsering enn PC-annonsering.

Hvis vi ser på året som har vært har det blitt brukt mer penger på mobil-annonser enn TV-annonsering. Vi ser med andre ord et stort skifte!

Før vi ser på metodene for annonsering på mobil skal vi ta en titt på annonsering uten internett:

  1. Ringe 
  2. Tekste

Når noen ringer deg uforventet med intensjon om å selge deg noe bruker de “offline” telefonmarkedsføring. 

En gjennomsnittlig telefonselger får etter 50 samtaler rundt 3 salg. Det har ikke den samme effekten som e-post- eller sosiale medier men gir fortsatt gode resultater.

Det er vanskelig å skalere denne formen for markedsføring. Hvis man kommer i kontakt med kunden først (spesielt B2B) vil det være lettere å tilby tjenesten/produktet.

Markedsføring gjennom tekstmeldinger eller apper er mer effektivt. Dette er noe alle har tilgang på. En tekstmelding garanterer som regel en visning. 

En annen form for mobil markedsføring er QR-koder. Koder som i bilde under ble for noen få år siden vist over alt. Selv om noen fortsatt tar i bruk dette, er disse metodene for markedsføring dødt.

En undersøkelse i USA viste at kun 6% av mobilbrukere skannet en QR kode i løpet av hele året. Innen 2012 var det kun et fåtall som viste hva en QR kode var.

QR kode er en god ide. Men kan være komplisert og til for mye bry.

For å scanne QR koden måtte du åpne en form for app eller kamera. Et eksempel på en slik app er QR Code Reader.

Større selskaper viste QR kodene på feil måte, ofte i TV-kampanjer som kun varte i noen sekunder.

KONKLUSJON

Dette var en liten oppsummering av digital markedsføring. Som du kan se er det fullt mulig å få gode resultater uten internett. 

Det er åpenbart at ingen ønsker å miste muligheten digital markedsføring gir, og innen kort tid må enhver markedsfører lære seg denne formen for markedsføring.

Hvis du tar i bruk noen av de nevnte strategiene legger du ikke alt i en pott. Det er viktig å variere og teste nye metoder for å lykkes i dagens marked.

Jeg håper denne guiden bidro til at du kanskje åpner øynene for nye måter å markedsføre på, utenom Facebook og Google Ads.

Relaterte artikler

Søkemotorer: Forklaring, definisjoner og optimalisering

Hvordan effektivisere markedsføringen med AI?

Ønsker du mer synlighet?

Vi er fast bestemt på å få din bedrift til å vokse. Ta kontakt i dag.