LODDO

SEO I 2020 — HVA MÅ DU VITE?

Er du usikker på hva SEO er? Vi har et innlegg her: “Hva er SEO?”.

LODDO - Loddo Digital Markedsføring

Skrevet av Sandra Jakobsen

Spennende SEO Oppdatering

Det har vært økende oppmerksomhet rundt begrepet “butikkdød” de siste årene. Det er ikke bare i Norge vi sliter med tomme kjøpesentre og tomme lokaler. Dette er et problem i flere land, deriblant USA som har sitt eget begrep på fenomenet; “Retail Apocalypse”. Stadig flere mennesker handler varer og tjenester på nett, enten om det er på nettsider eller sosiale plattformer. Derfor er det viktig å fokusere på digitalisering av bedriften din.

Begrepene “digitalisering” og “digital markedsføring” har du kanskje hørt før? Med tanke på at du har forvillet deg inn på bloggen vår – er du kanskje nysgjerrig å lære om det, eller vite mer. Dette syns vi er utrolig flott! Vi ønsker å lære deg mer om hva du burde fokusere på innen søkemotoroptimalisering (SEO) i 2020. SEO er en av de viktigste punktene innen digital markedsføring i dag.

SEO (søkemotoroptimalisering) definisjon: står for Søke Motor Optimalisering og handler om å øke kvaliteten og antallet på trafikk til din nettside gjennom organiske søke motor resultater.

Største Trender For SEO i 2020

Bruk video og youtube som markedsføringsstrategi:

Uansett om du velger å selge på nettside eller på sosiale plattformer (Facebook, Instagram, Snapchat osv), så er det viktig å ha levende bilder i fokus. I følge Vidyard (sett inn link) har nettsider med videoinnhold 53 ganger større sannsynlighet for å rangere på Google sin førsteside! Ved å tilføre informasjonsrike, relevante og visuelt interessante videoer til dine landingssider – vil du ligge et steg foran dine konkurrenter. Det gjelder å holde potensielle- og eksisterende kunder på siden din. Det digitale landskapet har gått gjennom en drastisk endring de siste 10 årene, og vi bruker i større grad mobilen til å søke på nett. De fleste i dagens samfunn er innehaver av en Smarttelefon, som praktisk talt er designet for videofremvisninger. Her gjelder det å holde seg oppdatert innen teknologien kundene bruker!

Det er ikke nødvendig å sitte med all kunnskap om videomarkedsføring for å implementere dette i din markedsføringsstrategi – det finnes flere digitale markedsføringsbyrå som tilbyr hjelp og støtte innen dette feltet. I Loddo er vi spesielt opptatt av de visuelle virkemidlene som styrker en bedrifts nettside. 

Fokuser på stemmesøk:

I 2018 lanserte Google en ny og spennende oppdatering som vil medføre store endringer innen SEO i fremtiden. Bidirectional Encoder Representations from Transformers (BERT) er Google`s svar på forespørselen om å gjøre det enklere for søkere å finne relevant innhold. BERT forstår formålet til brukeren ved å tolke lengre søkefraser, og fokuserer på språkbehandling (NLP). Den nye oppdateringen fører til at Google legger merke til sammenhenger, nyanser og kontekst i en søkers setning — og åpner dermed opp for bedre treff i sammenheng med stemmesøk! Hvorvidt dette er formålet med BERT har vi ingen fasitsvar på, men vi ser at dette kan være til stor fordel om man ønsker å fokusere på SEO og innholdsmarkedsføring. Selv har vi en tekstforfatter i vårt selskap som fokuserer på å implementere relevante søkeord i tekstene våres. Ikke undervurder teksten og informasjonen som blir lagt ut på nettsiden din!

Hva mener vi med begrepet stemmesøk spør du? Jo,det skal vi fortelle deg. Er du kjent med Google Home, Google Assistent eller vår kjære og nære venn Siri? Om du plukker opp smarttelefonen din kan du snakke til en av disse tjenestene og be dem finne informasjon for deg. Dette kaller vi stemmesøk.

Optimaliser innholdet ditt: posisjon 0!

I en travel hverdag med skole, jobb, familie, venner og sosiale sammenkomster er det noe de fleste av oss skulle ønske vi hadde mer av; tid. Når vi får muligheten til å spare tid og får fortgang på enkelte prosesser jubler vi alle i kor. Derfor er det ikke vanskelig å forstå at folk ønsker raske og enkle svar, ikke bare av hverandre  men også fra diverse søkemotorer. Det har lenge vært konkurranse blant digitaliserte bedrifter å komme seg til førsteplass på Google. Vi spør deg derimot; hvorfor er målet førsteplass, når du har muligheten til å rangere deg til Posisjon 0 (P0)?

P0 lar deg svare på en søkers spørsmål uten at de trenger å klikke seg inn på selve nettsiden din. Du er prioritert over absolutt alle organiske søk og blir sett på som “mest relevant” av Google. Det som er så flott med P0 er at du vil nå ut til en gruppe vi nevnte i forrige punkt, nemlig “stemmesøkerne”. Vi vil gå så langt som å si at stemmesøk og P0 går hånd i hånd. Dette er altså noe man virkelig bør fokusere på i fremtiden!

Innhold på nettsiden din for å få plasseringen P0 burde være:

  • Punktlister
  •  Tabeller
  •  Korte avsnitt
  •  Konkrete svar
  •  Videoer og Youtube
  •  Diagrammer

Relevant innhold som øker din SEO Score

Du har nok hørt dette før, men det utrolig viktig å fokusere på et godt og relevant innhold til din nettside. Google belønner dem som svarer på en søkers spørsmål og samtidig gir god brukeropplevelse. Sliter du med å finne relevant innhold? Da anbefaler vi deg å finne nøkkelord som er relatert til bedriften din og tjenestene/produktene du tilbyr. Du kan også ta i bruk Google sitt eget verktøy, Google Search Console. Det er utrolig viktig at personen som hjelper deg med SEO, eller fungerer som tekstforfatter på din nettside, vet hvordan de skal skrive godt og relevant innhold. Personen må være frempå og oppdatert!

Vi har selv hjulpet flere bedrifter med innhold på nettsiden deres, og får ofte høre at de ikke ønsker tekst eller video da det kan se “rotete ut”. Her handler det om å skrive tekst og holde oppsettet ryddig, slik at du treffer Google`s kriterier for å være relevant og kundens kriterier for en god opplevelse av besøket. Uten innhold er det dessverre ikke mulig å bli synlig i søkeresultatet til de forskjellige søkemotorene. Vi anbefaler derfor å legge fra seg utdaterte tanker og hoppe inn i nye og spennende utfordringer! 

Før du setter i gang: Gjerne ta en titt på nettsidene til konkurrentene dine. Finn ut hva de gjør som er bra, og hva du kan gjøre for å bli enda bedre. Hent inspirasjon fra dem som er best og sett et mål om å utkonkurrere dem på markedet! Ta din del av kaka. Vi vil helst se at du ender opp med det største kakestykket.

Dette var våre tips for denne gang! SEO handler altså i all hovedsak om å rangere høyere på Google og bli mer synlig enn dine konkurrenter for potensielle nye kunder, og det skjer stadig nye endringer. Vi vil gjerne gi en heads up til deg som allerede har tilført SEO i markedsføringsstrategien din, eller vurderer det, om endringene. SEO-råd har en utløpsdato som alt annet innen digital markedsføring, ettersom den digitale verden er i konstant endring. Om noe har fungert for bedriften din tidligere, er det med andre ord godt mulig at dette kan endres over natten. Før du vet ordet av det har konkurrentene tatt til seg ny kunnskap, oppdatert seg på nye strategier og funnet andre måter å holde seg mer relevant for kunder sine en hva du har – derfor anbefaler vi å sette en person eller et eget team på SEO og planlegging. 

Trenger din bedrift hjelp med SEO? Ta kontakt med oss i Loddo.