Instagram: 8 verktøy du bør bruke i 2021

Innholdsfortegnelse

Få en dypere innsikt i verktøyene til Instagram!

INSTAGRAM VERKTØY

Bilde fra techwyse

Vi har tidligere anbefalt deg å inkludere Instagram i din digitale markedsføringsstrategi. Denne gangen skal vi gå litt dypere inn i hvilke type verktøy man får tilgang på ved å ta i bruk denne sosiale plattformen. Det finnes verktøy for deg som ønsker å bygge et publikum, skape bevissthet og øke salg av produkt/tjeneste!

#1. INSTAGRAM SHOPPING

Om du lager en bedriftsprofil som satser på produktsalg, er “Instagram Shop” perfekt for deg. Det samme gjelder hvis du selger andre produkter/tjenester og har en nettside å linke til. Instagram vokser med brukerne sine og har derfor vært svært opptatt av å kontinuerlig utvikle seg innen e-handel.

Det er mulig å “Tagge” produktet/tjenesten du selger i “Instagram Post” og “Instagram Story”. Du kan også ha en “Se butikk”-knapp i selve biografien din. På denne måten er det lett for eksisterende og potensielle kunder å finne frem til produktene/tjenestene du tilbyr og legge dem til i sin handlekurv. 

Om de er usikker på om de skal kjøpe det eller ikke, kan de velge å “Lagre” posten til senere. Instagram har til og med laget en “Se på nettstedet” som kundene kan klikke på når de er inne på handlekurven. Interesserte kjøper blir automatisk henvist til bedriftens nettside.

#2. LINK TIL NETTSIDEN I BIOGRAFIEN

Om du er en av dem som ønsker å øke trafikken til din nettside via andre sosiale plattformer, er det viktig å linke. Dette gjelder om det er Instagram, Snapchat, Tik Tok, Facebook eller Twitter. På Instagram er det en egen funksjon for bedriftsprofiler som heter “Nettsted”. Dette finner du inne på “Rediger profil”. 

Dersom du ønsker å ta det et steg lengre, kan du ta i bruk et sideverktøy kalt “Later” som tilbyr “Linkin.bio”. Dette vil sørge for at alle postene dine som inneholder “Instagram Shop” kommer tydelig frem.

Dersom du har en konto på Shopify og bruker “Later” sin “Later for Business Plan” kan du koble opp kontoen til Instagram. Du kan med andre ord få salg på Shopify via postene du legger ut. Helt gratis!

#3. INSTAGRAM LIVE

Bilde fra beebom

Dette er verktøyet du bør bruke dersom du ønsker å komme tettere på følgerne dine. Ved å bruke “Instagram Live” kan du legge ut videoer i nåtid og kjøre intervjuer, oppdateringer fra bedriften og bak kulissene. 

Det som gjør dette verktøyet ekstra bra med tanke på synlighet, er at følgerne dine vil motta et varsel på mobilen sin samme i samme sekund du starter en slik video. På denne måten føler følgerne dine at de får ta en del i bedriften din!

Et eksempel på bedriftsprofiler som bruker denne funksjonen er dem som selger produkter eller tjenester innen fitness. Vi i Tæppy har undersøkt litt og ser at flere kontoer innen fitness velger å legge ut videoer i nåtid av forskjellige treningstips og oppdateringer fra fornøyde brukere og samarbeidspartnere. Dette er noe flere bedriftsprofiler bør bruke — brainstorm litt rundt hva du kunne oppdatert følgerne dine med. Put on your creative hat!

#4. MATBESTILLING OG GAVEKORT

Som tidligere nevnt er Instagram utrolig flink til å holde seg oppdatert på e-handel. Verden opplevde store endringer i starten av 2020, da pandemien gjorde sitt inntog. Vi håpet den skulle være av kortvarig karakter, men den endte opp med å like seg litt for godt og slo seg heller til rette. Store deler av verden ble satt i karantene, noe som gikk kraftig utover blant annet restauranter. Dette resulterte i at det ble skapt en funksjon som kunne forhindre våre kjære restauranter fra å forsvinne fra markedet.

Den andre funksjonen de kom ut med som en respons til Covid-19, var gavekort. Det er nå mulig med en egen knapp i biografien som heter “Gift Cards”. Her kan kunden kjøpe gavekort som han/hun kan bruke til senere tid. De er også mulige å finne på et nytt “Instagram Ikon” inne på “Story”.

Etter det vi kan se er ikke dette brukt i Norge enda, og vi krysser fingrene for at noen velger å utnytte denne funksjonen snarest. Det er en fantastisk løsning på et globalt problem, og du burde være først ute på sosiale plattformer med å bruke nylanserte funksjoner — ettersom det gir deg en ekstrem fordel i et populært marked.

#5. IGTV

Bilde fra boostability

Hva er IGTV? Dersom du ikke har fått med deg dette, til tross for at du er fast bruker av plattformen, da er det sannelig på tide! Instagram har lansert en egen «Kanal» hvor du kan dele ferdigproduserte videoer som du kan publisere. 

Dette er for deg som vil reklamere for produkter eller tjenester, kjøre intervjuer eller lære bort ditt fagfelt (mat, sminke, trening, business, mote m.m). IGTV er kanalen å bruke dersom du ønsker en solid følgerbase hvor målet er å bygge tillit. Eksempler på større bedriftskontoer på Instagram i Norge som allerede har kastet seg på denne trenden er:

VG NETT, DAGBLADET, TV2 NORGE og NRK P3.

I tillegg til å poste ferdigredigerte videoer kan du også legge ved en beskrivelse – noe som vil si at hvis ideen er å selge så kan du legge ut en reklamevideo og henvise følgeren til kjøp av produktet/tjenesten. Dette er en funksjon som utvides og forbedres konstant, og det gjelder å følge med.

#6. INSTAGRAM: Meningsmåling, Spørsmål, Quiz og Nedtelling.

Det er utrolig enkelt å navigere seg frem på “Instagram Story”. Her kan du legge inn videoer og bilder fra “Album” på mobilen din og poste innhold direkte fra selve funksjonen.

Inne på denne funksjonen finnes det flere tilgjengelige verktøy. Du kan finne ut av hva følgerne dine ønsker å se mer av på profilen din med å kjøre en “Meningsmåling” kjøre en spørsmålsrunde med “Spørsmål”, hvor følgere kan sende inn forslag og ting de lurer på, og som du igjen kan velge å svare ved å sende dem en “Direktemelding” eller legge ut offentlig. Du kan også aktivisere følgerne dine ved å holde “Quiz” og oppdatere om lanseringer eller lignende ved å ta i bruk “Nedtelling”. Snakk om å bruke gratis markedsføring for alt det verdt!

#7. LAGRE KOMMENTARER

Det er ikke bare mulig å “Lagre” bilder og videoer på Instagram, det er også mulig å “Lagre” viktige kommentarer. Det er en av de nyeste funksjonene som er kommet. Om du legger ut en post og publikum kommenterer i bildet ditt, kan det hende at noen skriver en tilbakemelding eller kommer med et forslag du ønsker å huske — da kan du “Lagre” den ved å trykke på et “Pin”-ikon. Det er mulig å lagre opp til 3 kommentarer per post.

#8. INSTAGRAM STORY HØYDEPUNKT

En “Story” ligger ute på profilen din i 24 timer og blir funnet på toppen av “Feed”. Du kan også se din egen og andres “Story” ved å trykke på profilbildet deres når det har en rød ring rundt seg. Tidligere forsvant “Story” etter 24 timer og kunne ikke bli funnet igjen, men Instagram oppdaterte denne funksjonen og sørger for at du nå kan hente disse tilbake i et eget “Arkiv” inne på profilen din og legge dem i egne “Høydepunkt” i biografien din. På denne måten kan din beste “Story” være tilgjengelig så lenge du ønsker.

Når du har en bedriftsprofil bør du bruke denne funksjonen til å lage kategoriserte mapper. Har du for eksempel et klesmerke kan du dele inn i “Høst Kolleksjon”, “Sommer Kolleksjon”, “Repost” og “Kampanjer”. Nelly er et eksempel på et klesmerke som gjør det bra på Instagram når det kommer til brukes av bruken av “Story” og “Høydepunkt”.

FØLG TRENDEN!

Som du sikkert har skjønt er det en rekke fordeler med å bruke Instagram som verktøy. Digital markedsføring er en økende trend og det gjelder å være først ute. Bruk tid på å sette deg inn i hvilke sosiale plattformer publikummet ditt bruker og bruk dette til din fordel. Vi har troen på at hvem som helst kan hive seg på de nyeste trendene. Om det er vanskelig — kontakt noen som kan det og vær open minded til endring!

Relaterte artikler

Søkemotorer: Forklaring, definisjoner og optimalisering

Hvordan effektivisere markedsføringen med AI?

Ønsker du mer synlighet?

Vi er fast bestemt på å få din bedrift til å vokse. Ta kontakt i dag.