En steg-for-steg guide til bedre autoritet på Google.
Om du er kjent med SEO (søkemotoroptimalisering) eller ikke, er det en utrolig viktig faktor som gjelder – nemlig domeneautoritet. Jo bedre siden din er optimalisert, desto høyere er denne autoriteten.
Er det virkelig en avgjørende faktor? Hvordan øker jeg autoriteten på nettsiden min?
I dette innlegget vil vi svare på spørsmålene dine og lære deg hvordan du øker domeneautoriteten på nettstedet ditt!
Legg inn URLen i boksen under og finn ut av hvor høy autoritet du har.
Webapge URL | |
Domain Authority | 50 |
Page Authority | 50 |
Moz Rank | 50 |
Links Equity | 500 |
IP Address | 500 |
Domeneautoritet er avgjørende for at en nettside skal rangere på søkemotorer som Google, Yahoo!, Bing osv.
Selv om det er flere ulike verktøy som leverer forskjellige kriterier for rangering har de en ting til felles: de måler domenets SEO kraft.
Domeneautoritet evalueres ut ifra en rekke faktorer. Hvem linker/refererer til deg, hvor mange forskjellige nettsider linker til deg – og hva er verdien av disse linkene. Riktig begrep for linker er “backlinks”.
Basert på disse faktorene gir de ulike verktøyene nettsiden din en score fra 1-100.
En høyere autoritet forteller søkemotorene at nettsiden din er godt optimalisert, noe som vil rangere nettsiden høyere på søkemotorene. En nettside med lav autoritet pleier som regel å være lavere plassert på søkemotorene.
Domeneautoritet er en enkel måte for oss å forstå hvordan søkemotorene rangerer nettsider.
Hva som nøyaktig skal til for at søkemotorene velger plassering er et stort mysterium. Det blir fortalt hvordan vi kan rangere og faktorer for å gjøre det bra, men det avsløres aldri nøyaktig hvordan en nettside blir rangert.
Domeneautoritet er den mest nøyaktige måten å se hvordan en nettside rangerer på søkemotorene. Nettsider med høyere DA (Domeneautoritet) viser langt bedre resultater enn nettsider med lav DA. I 10/10 tilfeller er det en stor sammenheng mellom en høy Domeneautoritet og høy rangering.
Backlinks er linker som peker fra et domene til et annet. Her er et eksempel på en backlink. Ved å trykke på Meny eller Cemo blir du videreført til deres nettside. Som igjen betyr at Meny og Cemo har fått en backlink hver av dette innlegget.
Uavhengig av de 200 faktorene er “backlinks” en av de viktigste. Nettsider med få backlinks har som regel en lavere autoritet. Flere backlinks, og backlinks av høyere kvalitet sørger for bedre rangering og autoritet på søkemotorene.
Å skaffe backlinks fra nettsider med høy autoritet er avgjørende for å forbedre din egen domeneautoritet.
Det er mange måter å skaffe autoritære backlinks. “Guest Posting” er en veldig god strategi. Enkelt forklart kan du gi ut innhold til andre nettsider mot en backlink. De fleste metodene for å skaffe gode autoritære backlinks er krevende, men de som forstår effekten av høy domeneautoritet gjør arbeidet.
Det handler ikke kun om å skaffe gode backlinks. Sørg for at nettsiden din ikke har dårlige backlinks. Dette vil hjelpe å holde nettsiden autoritær. I forhold til rangering har Google blitt bedre på å ignorere dårlig backlinks istedenfor å straffe nettsider for dette.
Det er fortsatt viktig å rense nettsiden for dårlig backlinks av og til. Dette kan du gjøre ved å utføre en “link-audit”. Trenger du hjelp med dette? Ta kontakt med LODDO i dag.
For å oppnå en komplett SEO (Søkemotoroptimalisering) ser vi på rundt 200 faktorer som er med å bidra til en høyere rangering. Verktøyene bruker rundt 40 av de viktigste faktorene når de kalkulerer domeneautoriteten til nettsiden din. Her er noen av de viktigste:
En domeneautoritet mellom 0-20 er det de fleste nettsider ligger på. Alt fra 20-30 er helt greit, og mellom 30-50 er bra.
Når rangeringen er på 50-60 har nettsiden en sterk autoritet. Disse nettsidene rangerer som regel ganske høyt på søkemotorene.
60-100 tilsier at nettsiden er høyt betraktet av søkemotorene og har en veldig sterk autoritet.
Trenger du hjelp med å øke domeneautoriteten til nettsiden din? Ta kontakt med oss i dag for en uforpliktende samtale!