SEO: Tips og triks for nybegynnere i 2021

Innholdsfortegnelse

SEO står for Søkemotoroptimalisering, og handler om å øke organisk trafikk til nettsider. Når vi utfører SEO ønsker vi både mer trafikk, og kvalifisert trafikk.

Hva legges i begrepet SEO?

For at vi skal forstå hva SEO betyr må vi både definere og se på hva det faktisk innebærer. Dette finner vi ut av ved å dele SEO inn i ulike kategorier.

KVALITET TRAFIKK

For å få trafikk av kvalitet, må innholdet være relevant. Du kan få så mye trafikk du vil, men om nettsiden handler om noe helt annet en hva personen og søkemotoren fikk inntrykk av – vil ikke dette kategoriseres som “trafikk av kvalitet”. Det er derfor viktig å fokusere på relevant innhold til din type nisje slik at personer som er interessert i ditt produkt, eller din tjeneste finner deg.

Organiske resultater

Annonsering står for mesteparten av trafikk på nett og øker som regel markedsføringsbudsjettet en del. Derfor bør man fokusere på “organisk trafikk” – ettersom dette er trafikk du ikke betaler for. Har du nok relevant innhold på din nettside, innen din Nisje, vil Google rangere deg høyere. Når du rangerer høyere på søkemotorene blir du plassert høyere på Google søk. Dette gir mer organisk trafikk. Eksempel på organisk trafikk under.

Eksempel

Meny fokuserer ikke på betalt annonsering. De ligger øverst fordi Google finner deres innhold mest relevant for søkeordet “Sjokolade”. Meny betaler derfor ikke for dette og får mer trafikk enn Cemo får (Annonsen i bilde over).

En rapport fra Highervisibility.com viser at 30% av all trafikk på Google går til første posisjonen. Ved å havne på førsteposisjon blir du først sett ved søk. I dette tilfellet er førsteposisjonen gitt til Meny. Andreplass (i følge Wikipedia) får 15% og dette fortsetter å reduseres til du havner på side nummer to, her ender kun 1% av trafikken opp ved søk. 

Selv om annonser ligger over den ettertraktede ‘’førsteplassen”, får den bare i gjennomsnitt 3% av all trafikk. Dette betyr at 30% av alle som har søkt på sjokolade trykker på Meny i motsetning til Cemo annonsen som får i gjennomsnitt 3% av trafikken. 

Meny har det beste innholdet for søkeordet “Sjokolade”. Cemo som annonserer trenger ikke å ha relevant innhold. Dette er fordi de betaler for å ligge der. Det lønner seg altså å fokusere på organisk trafikk, ikke betalte annonser i dette tilfellet.

Hvordan fungerer SEO?

Du tenker kanskje på en søkemotor som et søkefelt som navigerer deg til innholdet du leter etter? Hvor du stiller søkemotoren et spørsmål og den svarer ved å hente informasjonen for deg. Dette er ikke feil, men det ligger mer bak. 

Google har en “Crawler”. Den graver rundt på nettet og får tak i relevant innhold og informasjon. “Crawleren” tar så med informasjonen tilbake til søkemotoren. Her jobber en algoritme med å matche all dataen til ditt søk. Til slutt kommer resultatet foran deg og du kan fritt velge hva du ønsker å trykke på.

Her er flere faktorer som spiller en stor rolle i SEO (Bilde fra MOZ):

Optimalisering har mange former. Alt fra å sørge for at “title tags” og “metabeskrivelser” både er informative, og har riktig lengde. Andre former kan være å peke interne lenker på sider du er stolt av.

Hvordan bygge en side som er søkemotoroptimalisert?

Merk!  Det er flere 100 ulike metoder som hjelper nettsiden å rangere høyere på Google, dette er noen av de viktigste punktene basert på vår erfaring.

Domene

Start med domene. Sørg for at navnet er relevant og lett å huske. Hvis du kan inkludere nøkkelord som tydeliggjør hva din forretningsmodell går ut på, er dette svært positivt. Google er nøye med disse nøkkelordene. Om de ikke relaterer til det dere har på nettsiden – kan dette påvirke din rangering negativt.

Interne linker

Interne linker er “linker” som gjør at en bruker kan gå fra den ene siden til den andre. Dette gjør det mulig for besøkende å navigere seg til andre sider på nettsiden din. Det vil skape en bedre struktur på din nettside, både for lesere og “crawleren”.

I tillegg vil det hjelpe å etablere et informasjonshierarki på nettstedet. Med andre ord; du sikrer at leserens øyne trekkes mot den viktigste informasjonen i riktig rekkefølge.

“Crawleren” søker ikke på innhold. Den bruker derimot de interne linkene for å kartlegge selve nettsiden. 

Knapper i hovedmenyen eller “headeren” er interne linker. Eksempel på bilde under.

Innhold

Hvordan du optimaliserer innholdet kan ha store konsekvenser for hvordan du rangerer. Har du bra innhold som er optimalisert for de ulike søkeordene du fokuserer på? Da vil Google se dette og rangere deg høyt. Kanskje på toppen.

Om nettsiden har dårlig innhold reflekterer dette tilbake på rangeringen. 

Husk! Alt innhold må dekke behov og være i stand til å bli “linket” til. Klarer ikke Google å finne innholdet blir det ikke rangert.

TITLE TAGS

Tittelkode, også kalt “Title Tags”, er tittelen som blir vist på søkemotorresultatet (SERP). Med andre ord på Google sine søkeresultater. Dette er da den tittelen du trykker på i Google-resultater for å kunne komme inn på siden. 

Denne tittelen kan se slik ut:

Første søkeord – Andre søkeord | Navnet på firmaet.

SEO – Interne linker | LODDO eller SEO | LODDO | Kristiansand. Gjerne bruk lengre “Title Tags” så lenge du ikke overstrider 60 bokstaver.

Hvorfor er “Title Tags” viktig? Dette er det første søkemotoren og leserne ser. Dette er ditt førsteinntrykk. Det blir brukt på tre steder; “serp”, nettlesere og sosiale plattformer.

Eksempler på “Title tags”:

Sørg for å ha det viktigste nøkkelordet først.

URL

Nå som nettsiden din er linket internt og riktig, ønsker vi at URL/nettadressen reflekterer dette. Dette hjelper søkemotorene å forstå mer av hva din nettside er, hva den tilbyr og hva den kan bidra med på markedet. 

Eksempel på en bra URL:

www.loddo.no/seo

Eksempel på forbedring av URL:

www.hgdfhsh.org/hg4321Awd25

Denne øverste linken viser hvordan siden er bygd opp. Den nederste har en del av URL-en som er umulig å tyde av søkemotoren. Dette kommer til å være dårlig for oppfinnerboksen.org

Bilde Alt-text

Google kan ikke se et bilde. Selve bildet må altså beskrives med ord. En Alt-tag hjelper   Google å forstå hva bildet faktisk er, og meningen bak det.

Dette kan endres i kode og kan endres veldig enkelt når du redigerer siden eller legger inn bildet.

Anchor Text

Her har du et eksempel på “ankertekst”: Jeg liker sjokolade.

Her er det en tekst du kan trykke på for å komme deg videre til det neste innholdet eller bare en referanse.

Legg merke til god bruk av nøkkelord “sjokolade”. Den er heller ikke for lang og er relevant til det innholdet jeg lager. Og er vi ikke alle enig, sjokolade er digg!

Relaterte artikler

Søkemotorer: Forklaring, definisjoner og optimalisering

Hvordan effektivisere markedsføringen med AI?

Ønsker du mer synlighet?

Vi er fast bestemt på å få din bedrift til å vokse. Ta kontakt i dag.