Se for deg dette. Du sitter med egen bedrift og har et ønske om å få den ut på markedet. Drømmen er å bli sett, hørt og husket. En drøm hvor du seiler inn på markedet med hodet hevet høyt. Hvis denne drømmen var enkel å oppnå så ville flere fått gjennombrudd, så hva er det egentlig de større og mest omtalte bedriftene har fått på plass som du kanskje mangler?
Jo, det skal vi dele med deg. De har en solid grunnmur bestående av fire viktige byggesteiner for å holde seg oppreist og stødig. Disse byggesteinene er det viktig at du alene, eller teamet, går gjennom før oppstart. Om du ønsker at bedriften skal ri fremtidige stormer og unngå en katastrofal ødeleggelse, så er dette noe å fokusere på. Det er ikke en hemmelighet at businessverden er sted med mye stormer, noe du sikkert har opplevd allerede før du leser dette – men tvil ikke. Den som aldri gir opp og har disse byggesteinene på plass, jobber ikke forgjeves.
Så, hvilke punkter er det vi sikter til?
– Visjon.
– Misjon.
– Mål.
– Verdier.
Brett opp ermene og bruk tid på dette. Dess tidligere du starter, dess enklere gjør du det for deg selv. Dette er ikke bare en tankevekker for deg som er i oppstartsfasen, men også for deg som opplever at bedriften sitter fast og mangler fremgang. Vi i Tæppy er opptatt av viktigheten i å vokse med bedriften vår, være åpen for endringer og oppdatere oss på hva som er nytt og spennende i markedet vi ønsker å bli sett og hørt på. Ved å legge inn tid og ressurser i en solid grunnmur har vi lettere klart å se hva som fungerer, og ikke fungerer.
DET STARTER MED VISJONEN
Spør deg selv: Hvorfor starter eller startet jeg bedriften min? Mange kjenner seg igjen i trangen til å rope ut “penger” nå de får dette spørsmålet. Det er ikke noe galt i det, vi har også vært der. Men etter å ha jobbet som selvstendig næringsdrivende i noen år har vi sakte men sikkert innsett at grunnen bak bedriften burde ligge dypere enn som så. Man skal ikke undervurdere viktigheten med å finne ut av hva som gir bedriften din mening og hvorfor du brenner for at akkurat dette skal vises frem til resten av verden. En visjon er en fremtidsdrøm, et bilde av ideel verden eller av en situasjon du ønsker skal oppstå. Ved å ha en klar visjon holder du liv i ditt “hvorfor”. Hvorfor din bedrift, hvorfor investere tid og penger i dette, hvorfor ikke gi opp når stormen kommer?
Vi leser blogger selv og liker spesielt godt definisjonen av en visjon som “www.skarpsinn.no” har skrevet i sitt innlegg om visjon. En visjon er “en oppnåelig drøm vi aldri kan slutte å strekke oss mot”. Vi kunne ikke vært mer enig.
Eksempler på en visjon:
“Vi vil møte verdens behov for renere energi” – Statkraft.
“Å skape en bedre hverdag for de mange menneskene” – Ikea.
“Sammen skaper vi et levende Norge” – Tine.
“Klær for alle menn” – Dressmann.
FØLG OPP MED MISJONEN
Gjør visjonen din mer konkret med misjonen. Den skal være relevant for deg selv, teamet ditt, dine ansatte og potensielle kunder ved å dykke dypere inn i hva slags bedrift dette handler om. Hvordan skal du levere og hva kan du tilby?
Misjonen skal gi verdi til bedriften din. Du gir den verdi ved å finne håndfaste grunner til “hva” du skal levere og “hvordan” du skal gjøre dette. Om du får dette på plass vil det være lettere for deg selv å støtte opp ditt “hvorfor”. Tenk på alle bedriftene som er ute på markedet som tilbyr det samme som deg, eller noe lignende, og gjør en ufattelig god jobb. Vi ønsker ikke ta fra deg motet, men vi ønsker derimot å gjøre deg bevisst på konkurransen som er der ute. Med en solid visjon og en misjon som støtter, kan din bedrift bli valgt fremfor noen andres. Du kan være nyoppstartet og iført businessbleia med smokken i munn men likevel utkonkurrere likesinnede som har vært i bransjen i over 20 år.
Eksempel:
En feil en som nyoppstartet bedriftseier kan gjøre er å starte med, la oss si, salg av kjøkkenprodukter. Eieren har verken en visjon eller misjon på plass og begynner derfor å kaste inn andre produkter for hjemmet uten tanke eller mening når salget går dårlig. Produktene blir reklamert i butikk, på nettside og sosiale medier og forteller folk at dette må de kjøpe, istedenfor å fortelle hvorfor man burde ønske å ha produktene i hjemmet sitt. Dette kan resultere i at det blir vanskelig for en kunde å forstå hva formålet bak butikken egentlig er, og de kan i verste fall se på reklameringen som mas og kjøpepress. Hvorfor skal de velge deg og ikke den konkurrerende butikken på andre siden av gaten? Vær konkret og klar i din misjon.
KUNSTEN Å SETTE SEG MÅL
Du har visjonen og misjonen klar, du er allerede halvveis i en solid grunnmur! Det neste på listen er eksepsjonelt viktig for å klare å holde fokus, nemlig mål. Hva er målet ditt og hva definerer egentlig et bra mål?
Legg bort tanken om at man bare trenger ett mål. Du kan ha flere hovedmål og haugevis med delmål så lenge det hjelper deg å holde fokus. Som Eric Holder sa: “Keep your eyes on the prize”. Om du ønsker å få råd til å kjøpe deg en splitter ny Porche Taycan, eller vil sørge for at bedriften din blir børsnotert innen 5 år – så vil begge holde deg gående når det stormer som verst. Jobber du tett med partnere kan du ha mål som “engasjerte og viljesterke partnere”. Gå dypere inn i dette til du er helt fornøyd og befinner deg i en situasjon hvor du er klar over målene. Et godt tips er å finne mål som er langsiktige slik at du alltid har noe å jobbe mot til enhver tid. Skriv dem ned, uttal dem høyt til ditt eget speilbilde og del dem med folk du stoler på – vær stolt av målene du setter deg og du vil fort se at du blir stolt av hvor hardt du jobber for å oppnå dem.